tisdag 15 mars 2011

-Varför gömmer du jämlikheten Carl Bildt?

Som och med barn
-Rar pensionär..
När man kommer in på Svenska ambassaden i Second Life möts man av stora bilder som ska skildra livet i Sverige. Som vänder sig till en publik "som inte vet något". Man ser kvinnan som barn, man ser kvinnan som gravid och man ser kvinnan som åldrad.
Den moderna yrkesarbetande kvinnan får man leta efter.
-Där!
De svenskar man lyfter fram är Raul Wallenberg och Carl von Linné. Jättebra men var är kvinnan? Det finns faktiskt information om jämlikheten i Sverige. Men man får leta och leta och leta.
Klicka till Sweden.se
Längst in i lokalen i en svart bohylla hittar man en "broschyr" som om man klickar på den öppnar Sweden.se gender equality hemsida där det mycket föredömligt står.
Jämställdhet i Sverige
Sverige har en av de högsta nivåerna av jämställdhet i världen. Detta grundar sig tron att ett rättvisare och mer demokratiskt samhälle blir resultatet om kvinnor och män delar makt och inflytande lika. Ett väl utvecklat socialt trygghetssystem gör det lättare för båda könen att balansera sitt arbete och familjeliv.

Vanadis rapporterande från Gender square

Världen har förändrats sedan ambassaden öppnades 30 maj 2007 (Carl Bildt bloggar om detta) Genom Internet, TV, tidningar får vi en helt annan bild av hur kvinnan "ska vara" idag än 2007. Idag ska man vara vacker och föda många barn. Som Sara Pahlin ungefär. Den jämlikhet som våra mor och farmödrar slogs för på 60-talet är på väg att gå förlorad. Bland annat för att den familjepåverkan som fanns då upp till skolåldern är överlämnad åt dagis och åt internet på ett helt nytt sätt. Det har aldrig varit så viktigt att stå upp för den svenska jämställdheten mellan könen som idag. Jämställdheten har aldrig varit så hotad som idag.
Svenska Ambassaden i Second Life är inte död och bortglömd som många tycks tro. De senaste månaderna har det inträffat en boom med besökare. Hela skolklasser inte bara från Sverige utan många från andra länder. Ambassadsimen har blivit en möjlighet och en chans att informera om den svenska kvinnosynen och mycket annat om Sverige använda Second house of Sweden på ett sätt som unga tar till sig.

-Ta den chansen Carl Bildt och Svenska Institutets ansvariga Stefan Geens (email) (aka Belmeloro DiPrima) and Karl Peterson (aka Nex Canning)
Vanadis Falconer

7 kommentarer:

  1. Hej,

    Vi på Svenska institutet arbetar i alla våra projekt aktivt för att representationen av män och kvinnor på bild och i text ska vara jämställd och jämlik - både när det gäller kvantitet och gällande miljöer såsom yrkesarbete kontra privata sammanhang. Jag fick nyligen motsatta kommentarer gällande webbplatsen Studyinsweden.se som jag också ansvarar för - där en person tyckte att vi hade för få bilder på manliga studenter och forskare.

    Att det är just Wallenberg och Linné som syns har mer med slumpen att göra än ett resultat av en aktiv strategi. Dessa utställningar är båda skapade genom samarbeten med olika externa initiativtagare och gav oss möjlighet att lyfta fram två exempel på framstående svenskar. Jag hade gärna sett att vi också haft möjlighet att lyfta några av våra internationellt kända kvinnliga profiler - inte minst Pippi (och därigenom Astrid Lindgren) känns som en väldigt viktig del av Sverigebilden.

    I nuläget är arbetar vi på Svenska institutet mer intensivt inom andra kanaler - bland annat med jämställdhetsfrågor som fokus. Se t.ex. http://si.se/Svenska/Innehall/Aktuella-projekt/?categoryId=10

    Hälsar

    Karl Peterson
    Svenska institutet

    SvaraRadera
  2. När jag tänker på framstående svenska kvinnor kommer; Alva Myrdahl, Drottning Kristina, Greta Garbo, FN-ambassadör Inga Thorsson, Agnetha Fältskog, Robyn... och många många andra upp på näthinnan.
    För övrigt tror jag Svenska Institutet underskattar slagkraften i vad som presenteras på Second House of Sweden.

    SvaraRadera
  3. Vanadis, har du någon statistik på hur antalet besökare har fördelat sig det senaste året. Räknar du med dom tillfällen då det är event? För annars står det ju öde, till ingen nytta alls. Den ev. info som ska finnas där borde det vara enklare för skolklasser t.ex, att söka irl.

    Bara en sån sak att inget förändrats på simmen Swedish Institute sen 2007 befäster ännu mer faktumet att det är ett ruskigt slöseri med skattepengar att ha den kvar.

    Gittrika Mint

    SvaraRadera
  4. Inga siffror men eftersom jag startar därifrån se ser jag hur många som är där. Senaste månaderna har det varit skolklassvis med besökare. Fler än jag någonsin sett där förut.
    -Gittrika, jag ställer mig verkligen frågande till om du är så bekymrad över skattepengarna. Jag är helt övertygad om att du har andra skäl till att "hata ambassaden". -Ingen ambassad - ingen portvakt.

    SvaraRadera
  5. Haha jaa jag är bekymrad över skattepengarna då jag är en av alla medborgare i samhället som faktiskt betalar skatt. Det skulle ju vara festligare att se att pengarna gick till sjukvård och omsorg om barn och äldre istället. Dessutom tror jag även SI har fattat att hypen är över, det är därför man inte uppgraderar infon på ambassaden.
    Man skulle nästan kunna tro att PG har mandat att skriva på din blogg. Orden låter otäckt lika hennes. ;)
    Ambassaden i SL är gammal och förlegad. Ingen tar sig dit för att enbart söka info om Sverige. Det har privata simägare klarat av mkt bättre.
    Nää hata är fel uttryck Vanadis/PG, men att kalla sig för "portvakt" och bo gratis på en sim vars ambassad totalt saknar aktivitet, är också ett slöseri med pengar. Du och jag, Vanadis pröjsar hennes parcel där, i form av skattepengar. Allt för att tanten ska få leka...
    Karl Peterson, gör gärna något vettigt av simmarna Swedish Institute och Swedish Orientation, tanken var god i början...

    Gittrika Mint

    SvaraRadera
  6. Alla som skriver på min blog redovisas öppet. -Bara jag och Sjofn. Blanda INTE ihop mig med PG eller någon annan. Jag är jag och bara jag! PG är någon helt annan.
    -För övrigt tror jag inte du får mycket plåster för det som Ambassaden kostar.

    SvaraRadera