måndag 28 mars 2011

-Var sjätte pojk tycker det är okej att slå kvinnor.

-Det tycker inte jag! -Den som slår är en förlorare. I dagarna disputerar Sara Uhnoo vid Göteborgs universitet med en avhandling där unga får berätta om sin syn på moral och etik.
Läs också Saras (en annan Sara) gripande berättelser i affärer.cc:
-Jag minns första gången. Inte varför han blev arg, men var hon stod.
Han slog mig aldrig med knytnävarna. Han ryckte och slet i mig. Hans händer lämnade stora blåmärken som ett halsband runt min hals. Hon visar med en svepande rörelse nära halsen, ut mot axlarna.
Sara började väga sina ord på guldvåg. Kan jag säga det här? Kan jag göra det här?
Men allt var ändå fel. Det var fel på hennes vänner, på hennes familj, på hennes barn. Hon lagade maten fel, klädde sig fel, uppträdde fel.


1 kommentar:

  1. Och för ett ännu bredare perspektiv. Se den här länken jag fick från Milli:
    Jag var värd 50 lamm


    Jag tänker också på Håkans linjetal där han tar upp frågan om de 100 miljoner människor som inte finns bland oss på jorden fast dom borde, därför att dom råkade vara kvinnor.

    SvaraRadera