tisdag 1 mars 2011

-Titta in och peppa juniorerna!

Hade just slutat ett seglingspass. Öppnat dragkedjan i våtdräkten, det blir varmt och fuktigt på land, och satt mig ner på bryggan för att fika.
Plötslig kom det Optimister eller Shelly Fizz som de heter i SL från alla håll. Det var dags för ett nybörjarrace. Utan att jag visste hur det gick till gjorde jag "en Salming" eller "en Edberg". Hockeystjärnan Börje Salming och tennisstjärnan Stefan Edberg brukar titta in hos sina gamla klubbar i Kiruna och Västervik. Slå några puckar/bollar med juniorerna. Dra några "rövarhistorier" och komma med glada tillrop och goda råd.
-Rådet jag gav var att den smartaste starten avgör vem som vinner. Maiko gjorde den smartaste starten. När alla de andra klumpade ihop sig och låg stilla vid lovartmärket och väntade på att startskottet skulle gå för att sedan sätta fart "gjorde hon annorlunda". Hon seglade bort från linjen och kom perfekt i full fart fram till linjen vid lämärket när skottet gick. -Hon vann racet. En annan seglade bra rakt fram men förlorade i vändningarna. Så mitt råd blev - öva starter och finlir. Det är där det avgörs. Segla rakt fram det kan alla.
Jag tycker att som idrottskvinna har man fått så mycket bra med sig ut i livet. Av klubbar och av ledare. Känner mig nästan skyldig att då och då gå ner till klubbarna och peppa juniorer. Alltid har man något vettigt lärt sig som man kan berätta om. -Annars får man väl smäcka ihop en skröna och se självsäker ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar