söndag 20 mars 2011

Ostara - Vårdagjämning - vårblot. Hur som helst idag är det!

Völvan och Gydjan leder precessionen till harget
Natt och dag lika långa. Det har man firat i tusentals  år. Olika ritualer på olika platser och olika tider. Men uppmärksammat det har man gjort och gör än idag. Titta bara på SVT och dess solfilm som sänts sedan 1963.
Völvan Vanadis och gydjan Sjofn kan naturligtvis inte vara sämre så vi för vidare mors och mormors och alla mödrar före det tradition.
Meditation, trumdans och välkomnande av Freja är vår grej.
Vad och hur man än tror på, ett redigt motionspass är det.
Vi välkomnar de goda makterna från norr vi ... osv
Gydjan och Völvan går varvet runt harget lägger en skyddande cirkel runt kultplatsen och hälsar de goda makterna välkomna först från norr sedan öster sedan söder och sist väster.
Trumdansen pågår länge till ett meditativt tillstånd nås
Efteråt är det skönt att bara prata och känna lugnet
"Fullmåne, fullmåne, fullmånens kraft
 Freja är här, Freja är här"

 -Gudinna vi dansar en dans för dig
 medan elden brinner i natten
 Vi dansar och sjunger att månen är full
 och den speglas i svartaste vatten

 Åh Gudinna kom och dansa
 var vår syster lek med oss
 Åh Gudinna kom och dansa
 Var med oss och beskydda oss
  "Jord min kropp och vatten mitt blod
 Luft min andning, elden min ande"
"Ljus i mig
 ljus runt mig
 Gudinnans ljus
 leder mig"
"Skönhet i mig
 skönhet runt mig


Gudinnans skönhet
 förvandlar mig"
Älven rinner, rinner och växer.
Älven rinner åter till havet
Freja och Frigg bär mig,
ert barn vill jag alltid vara
Freja och Frigg bär mig åter till havet.

Man avslutar med att tacka Gudinnan på samma sätt som man hälsade dem välkomna.

1 kommentar: