fredag 11 mars 2011

-Hören mig alla heliga släkten!

En Völva är bland mycket annat en historieberättare. Förmedlare av vår  historia, förmedlare av vår nutid. När jag läste den beskrivningen av Völvan så insåg jag att dagens Völva är en journalist.
-Vi berättar vad som sker här och nu samtidigt som vi skriver våra barn och barnbarns historiebok. Därför är arbetet med att skriva och berätta om just vår tid just här så oerhört viktigt. Dessutom att så många som möjligt gör det. För att framtiden ska få en så riktig bild av vår tid.
Ett av de värsta fallen av historieförfalskning gäller vår Vikingahistoria och vår nordiska gudahistoria. Där har det syndats och förvanskats i 1000 år. Det började med de kristna historieskrivarna, fortsatte med Götiska förbundet vilkas punschrusiga orerande övertogs och vidareutvecklades av nazisterna.
Kontentan blev att "männen/gudarna var starka och djärva" medan kvinnorna/gudinnorna/valkyriorna antingen var "vackra demoner eller löpska mjödservitriser". Efter nazisternas framfart med vikingarna måste man hela tiden försvara sitt intresse för nordisk mytologi och nordisk religionshistoria. Att tro på Vaner och Asar har inget som helst samband med nazister tvärtom, ju fler som intresserar sig och vågar använda våra gamla symboler ju fortare vrider vi det vapnet ur händerna på nazister och andra missbrukare.
Därför kommer ni att få se den här vinjetten lite då och då där jag ger min syn på Freja, Frigg, Oden, Thor och deras värld. Förhoppningsvis ska jag lyckas få fram en mer sann bild än den populärkulturella.
I morgon Ask och Embla

2 kommentarer:

  1. Tyvärr så finns ju historieförfalskare även idag. Det är bara att öppna vilken kvälls- eller veckotidning som helst så märks det. Att kalla sånt jounalistik är riktigt ruggigt.
    TC Gittrika

    SvaraRadera
  2. Bra att du kan avgöra vad som är sant eller falskt. Kräver sin kvinna kan jag säga av egen erfarenhet.
    Har länge varit kritisk t.ex mot att vad TV4 gör per automatik blir en "nyhet" i Expressen. Man håller ihop i familjen Bonnier.

    SvaraRadera