tisdag 1 februari 2011

-Leader of the pack!

BMW
-Pappas vilda dotter hade inte varit "pappas vilda dotter" om hon inte närt MC drömmar. 
-Vilken flicka drömmer inte om något hårt, kraftfullt och potent mellan benen?
I vårt område finns det inte bara knuttebusar utan seriösa MC-gäng som håller på med Vintage-cyklar. Triumph, Norton, BMW, Indian. HD. De godkänner allt fram till 80-talets inträde.
Jag drömde om en röd Triumph Daytona med kåpa. Hade en affisch på väggen på en så´n. Hade till och med inhandlat en t-shirt och en keps från Triumph i England.
Triumph Daytona
Då skulle jag bräcka Ann-Kristin med sin sketna Bonneville 650. Ann-Kristin var naturligtvis född 6 januari. Jag fick minsann vänta nio månader till innan jag ens fick börja övningsköra. -Då var det skit att fylla i november även om man uppskattar det mer och mer för varje år.
I mitten av november körde jag upp, både A och B-körkort. Det var ju inte att tänka på att köpa MC då - blev en begagnad SAAB 900 Aero istället. Framhjulsdrift ansåg "hönsapappos" vara bra i vinterväglag.
Trivdes inte med den bilen, luftkonditioneringen var usel och den var trögstyrd så man blev öm i axlarna efter bara 10-20 mil. -Men vad gjorde det det är ju snart vår och MC-säsongen börjar igen.
Till Valborg hörde vi MC-mullret spridas över stan. Stora motorer, där en BMW och där en HD och minsann inte en Traja också. Vroarwrom.
Easyrider to the sunset
-Åh jag blir sjuk.... så gott det låter...
Helgen efter Valborg åkte jag runt i MC-shopparna och kollade vad som fanns begagnat. Provade skinnställ till några killars glädje-uppenbarligen var jag läcker i skinnställ.
-Plötsligt hörde vi en ambulans, en brandbil och en polisbil under full utryckning. Tänkte inte mer på det. Kollade vidare men något MC-köp blev det inte. Säljaren sa att det skulle komma in fler cyklar senare.
Helgen blev måndag - Skoldag igen, gick sista året på gymnasiet så entusiasmen för måndag var måttlig inte blev den bättre när jag kom till skolan på morgonen. Flaggan på halv stång. Alla elever hänvisades till aulan. Där meddelade vår rektor med darr på rösten att Ann-Kristin hade omkommit i en MC-olycka i helgen. -Just det "tutet" jag hade hört. Ett stort sjock av asfalten hade släppt från underlaget just när hon kom körande på sin Bonneville. Både hon och cykeln hade brakat rakt in i en lyktstolpe. Tyvärr med Ann-Kristin mellan cykeln och stolpen. Hon hade dött på fläcken.
-Det blev ingen MC för Vanadis. Det var mitt eget beslut. Hönsapappos blev så glad att han lånade mig en stor hög pengar till en riktig bil istället. -En MB, nästan MC. En begagnad Mercedes Benz pedantskött av en äldre entusiast. Fyra hjul, mycket plåt, antisladd, antispinn, krockkuddar, bältessträckare, krockgardiner och en hel massa annat som ska hålla mig vid liv om det smäller. Samt underbar styrning och en luftkonditionering värd namnet. Kyler bilen på ett par minuter inte ett par timmar som SAAB:ens.
Våren är trots allt svårartad. Ett gött MC-muller får det att pirra både här och framför allt där i kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar