söndag 20 februari 2011

-Blåbärsplockningen går till historieboken.

Med livet som insats "möläter" jag blåbär.
Mors lilla Vanadis i skogen gick, rosor på kind och solsken i blick. Läpparna små utav bär äro blå. 
När vi var små, större och jättestora har vi gått ut i skogen och plockat svamp och bär om höstarna. Plockat svamp, Karl-Johan och Kantareller. Plockat bär Lingon och Blåbär. Som vuxen har jag när jag gått i skogen böjt mig ner och plockat en näve blåbär och stoppat i munnen.
För att inte tala om hur många Smultronstrån jag gjort och ätit upp, eller Vildhallon.
Smaskigt värre och ljuvliga barndomsminnen.
-Det är slut med det nu. -Dvärgbandmasken har hittats i Lane-Ryr. -Vad gör det? -Lane-Ryr var i all sin dar ligger det? -Om jag säger mitt emellan Vänersborg, Trollhättan och Uddevalla. Där 150.000 människor bor i de kommunerna och att räven för med sig smittan långa vägar därifrån. -Då blev det plötsligen allvar.
I Västra Götaland, Halland och Värmland kan man inte plocka bär i naturen längre. Säkert inte riskfritt i Småland och Närke heller. Nu pratar vi om 1/3-del av Sveriges befolkning.
Dvärgbandmasken förs över från Rävens avföring till hundarna genom ägg och från hundarna till människan. Dvärgbandmasken bildar cystor i kroppen som kan förstöra lever och andra inre organ med påföljd att du dör.
Sköljer man bären innan man äter ska det gå bra eller kokar sylt. Då dör maskarna. Noggrann handhygien är oerhört viktigt om man har hund och katt. Samt att avmaska sina husdjur årligen.
Man tror att "snälla människor" har smugglat in hundar från kontinenten och på det viset "dragit döden på oss.
Faktalänkar:Nyheten från Ekot, Wikipedia omHundpuss farligt -SVA:s rekomendationer SVA:s hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar