torsdag 2 december 2010

-Skidan den slinter, nu är det vinter.. la la la la.

Hum, har en bestämd känsla av att jag glömt något - känns inte helt rätt.
-Det här med vinter är inte så lätt när man är ovan. Normalvinter här på västkusten är +-0° i medeltemperatur eller +2° på dagen och -2° på natten.
-En lagom grå smet runt om som någon sa. Ligger mycket i det. Snö som är så varaktig så det är någon vits att leta fram skidorna från garagets mörkaste hörn det hände i fjol och 1987 och 1964 har jag hört.
Idag onsdag morgon hade vi -18° vid Vänerns strand, ungefär 15-16° kallare än normalt.
Riktiga vinterkläder, såna man kan köpa i Norrland och i Norge, finns inte att få tag på här. De som finns klarar kanske 5-10 minusgrader och inte mycket mer så det blir att "kåldolma sig". Lager på lager ända in till köttet.
Lite bättre är det i alla fall i år. Förra året "hittade" vi snöröjningsredskapen och fick en liten kunskap om hur de fungerar och hur de inte fungerar lika bra. Inte så konstigt 1986/87 var två "riktiga snövintrar" här med mycket och långvarig snö efter dem kom det fem vintrar på raken utan minusgrader eller minsta lilla snöflinga. Efter det har det kommit ett par snökaos som snart regnat bort. Inte konstigt man glömmer/förtränger mellan varven.

2 kommentarer:

  1. Jag har plus 26 och snö!

    I Second Life:-)

    /Tina (PG) - http://tinasuniversum.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Mitt köldrekord här (stockholms län) är nog 31 grader... så jag klagar inte... än. ;)

    Jag är ju ofta uppe i Norrland o där är det mer regel än undantag runt jul o nyår.

    SvaraRadera