torsdag 14 oktober 2010

Höst och blixthalka - dags för vinterdäck!

Och så kolla lufttrycket på vinterdäcken.

-Då var det höst igen, i verkliga livet. -2° på morgnarna. Vid kusten, Götaälvdalen och en bit upp i Dalsland är det väldigt lömskt väglag så här års.
Fukt från vatten och mossar lägger sig som isfläckar på vägen. Man kan köra flera mil med perfekt väglag och plötsligen skriker varningslampan för "antisladd" det mesta den orkar ett par hundra meter sen är det bra till nästa svacka eller stigning. Blir det "vänersnö" -finkornig snö som blåser längs med marken- poleras vägbanan till glas. Så här är det dubbdäck som gäller, vilket forskningen visar räddar 40 liv om året jämfört med dubbfria. Jag vore väl inte Vanadis om jag inte bytte själv, tack och lov har jag en gammal maskinhall att stå i med garagedomkraft och tryckluftsskruvdragare så det går rätt bra. Att byta däck på en klabbig dalsländsk byväg i spöregn med de grejor som ligger i bakluckan på de flesta bilar- nja det är inte kvinnogöra..eller mansgöra - det är inte "göra" alls. Så jag har valt ett "reservdäck på burk" och fiffiga lasthållare istället till min C-klass kombi.
Snygga naglar har inga seglartjejer ändå, den delen av mitt liv har jag gett upp för länge sedan, i småskolan eller så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar