onsdag 27 oktober 2010

Ännu ett Firefoxlarm!

Sophus varnar för "zeroday malware" för alla Mozillas produkter, Firefox, Seamonkey Thunderbird.
Tydligen laddas det ner trojaner från de mest seriösa sidor tex Nobelpriskommitéens hemsida. Trojanerna utnyttjar javascript för att "åka snålskjuts" in i din dator, windows verkar vara mest utsatt som vanligt.
Lösningen, Mozilla är inte där än, är i alla fall temporärt att ladda ner NoScript till Firefox. Då tillåts bara javascript på de sidor du väljer och tror är säkra. Hur man nu ska veta det? Men det blir mycket som slutar fungera för dig, bl.a vissa bloggerfunktioner.
Gratis Säkerhetsskanning både för enanvändaren och lilla nätverket finns att ladda ner här -Endast Windows.
PS. Här vill jag lämna en liten brasklapp; Jag vill inte ge tips som jag inte provat själv, jag använder inte Windows och kan inte något om det operativsystemet, bara att de gånger jag använt det har det strulat och varit besvärligt. Den här gången verkar det vara lite extra allvarligt så jag gör ett undantag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar