lördag 11 september 2010

Då blev jag reporter.

Inför dagens 9/11-firande i New York

Gick på gymnasiet, slutade halv tre den här dagen. Hemma fem minuter senare. Satte på en kopp kaffe och gjorde en macka. Tog med mig brickan in i vardagsrummet och slog på BBC World News för att "toppa" betyget i engelska. Kom rätt in i direktsändingen när det brann ur det ena tvillingtornet. Strax efter såg man hur det andra planet flög mot det andra tvillingtornet och kraschade högt upp. Jag kunde inte slita mig från TV:n utan såg allt. Hur tornen brann och hur de rasade samman. Hur chockade människor sprang för livet för att undkomma rasmassorna.
Känslan av att "ha varit där", ok via tv:n, och att ha varit med om något enastående blev en sån kick och vändpunkt även i mitt liv att jag på stående fot bestämde mig för att bli reporter.
-Att vara där när det händer. Det har jag aldrig ångrat en endaste sekund. Nyheter är min drog.
Inte bara att rapportera det som sker utan att även försöka sätta rätta proportioner på det som händer så därför måste jag avsluta med att säga att:
-Det dog 3000 personer den 11 september 2001 i World Trade Center. Innan September 2001 blev Oktober 2001 hade fler människor dött i trafiken i USA.

Mer att läsa, program, tider och SLUR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar