söndag 12 september 2010

Äppel, päppel. pirum!

Dags att skörda äpplen. Det finns 14 gamla äppleträd i min trädgård. Sorter som Husmoder, Säfstaholm, Åkerö, Gyllenkroks astrakan och Västgöta Paradisäpple.
Nu är det dags för första äppleplockningen. Det ska bli mos och paj. Båda går utmärkt att frysa och ta fram i vinter.
Jag är ingen hejare på husliga ting. Lång därifrån men Äpplemos, paj, flädersaft och sånt innehåller tillräckligt mycket "hokus.pokus" för att jag ska gilla det. Att inte ta vara på gratis mat skulle få mig att skämmas. Låta frukten ruttna på trädet.
Det gör man bara inte.
Så fram med Hushållsassistenten och passertillsatsen. Receptet finns i handboken som följde med maskinen. -Helt avpassat för mig - ingen ska misslyckas med den maskinen.

Enklaste Äppelpajen och fler goda recept

Skölj, kärn ur och dela äpplena 1x1 cm. Lägg dem i smord form. Strö över socker och kanel och blanda runt.
Blanda de torra ingredienserna till pajdegen. Arbeta in matfettet till en deg. Spritsa degen till ett lock och täck äpplena med det. Grädda i 225° ca 25 minuter tills den är gyllenbrun.
Ingredienser
FYLLNING:
5 äpplen (fasta, syrliga)
1 dl socker
1 msk kanel
PAJDEG:
1½ dl vetemjöl
1½ dl socker
100 g smör eller margarin
Tillagningstid: Över 20 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar